Rabu, 10 Februari 2010

Lakaran Kehidupan: Usahawan Kecil



Perkongsian Lakaran Kehidupan seringkali menjadi pembakar semangat anak-anak kecil di sekolah. Penulis mendapat jemputan dari Northern Coridor Economic Region untuk berkongsi pengalaman hidup sebagai usahawan dan pengalaman bagaimana untuk berjaya supaya ianya boleh dijadikan pedoman bagi anak-anak terpilih melakar kejayaan mereka kelak pada satu masa nanti.



Taklimat selama lebih kurang 1 jam berjaya menyentuh hati anak-anak tersebut, lakaran kehidupan dari kecik hingga akhir hayat, yang mana di akhir taklimat mereka telah mengatakan yang mereka ingin berjaya sambil menitiskan air mata tanda mereka bersungguh-sungguh dalam kata-kata yang terkeluar dari mulut.


Bak kata pepatah "Meluntur buluh biarlah dari rebungnya", ini merupakan suatu usaha murni yang harus diterapkan sejajar dengan perkembangan ilmu dan cabaran kehidupan yang harus di tempuh anak-anak ini. Dimana kita dalam perkongsian ilmu. Dimana kita dalam menyumbang ke arah penghasilan insan yang bakal mewarisi tampuk kepimpinan negara satu masa nanti? Adakah kita menjadi pemerhati, pengikut, pencetus idea, pengelola atau pelaksana dalam perkongsian ilmu ini?. Bagaimana harus aku mulakan perkonsian ilmu ini?.

Hanya anda yang dapat menjawab soalan saya ini.


...........Di satu sudut, hati penulis tersentuh melihat isteri dan anak juga menitiskan air mata diakhir taklimat berkenaan.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan